29 november 2012

Inredningsfoto...





Ett nytt tema på fabriken och det handlar om fototips. Självlärd som jag är och
mitt intresse för fotografering fick jag sen jag började med bloggen. Jag har lärt 
mig en hel del sen första bilden lades ut här bloggen. Men jag vill lära mig mer
och jag snappar upp tips från andra bloggare, läser böcker och tidningar.
Fotobloggar kan jag tipsa om att läsa för de ger mycket bra och olika tips till
 en amatör som jag.







Jag testar att fota ett motiv, om igen och åter om igen. Det blir många bilder men 
jag lär mig till slut vad som blir bäst och nästa gång jag fotar vet jag ungefär
 hur inställningarna på kameran ska vara. Många bilder blir det och bra är väl 
det för det är bara att radera de dåliga. En sak som är viktigt när man fotar är 
ljuset. Att fotografera så här års när det nästan är mörkt för jämnan är 
inte lätt utan  man får passa på när ljuset tillåter. Blixt använder jag aldrig, 
eftersom det blir fula skuggor, då väljer jag att avstå från att fota istället.






Redigering är också en viktig del och jag använder mig av två program. Den ena
är Photoshop men mest använder jag mig av PhotoScape då det är ett lätt program
att förstå sig på. En sak jag fick lära mig på en fotokurs var att man ska försöka
göra bilden så bra som möjligt genom kameran och inte tvärtom genom ett 
redigeringsprogram för redigerar man för mycket tex med skärpan är det lätt att
att få svarta kanter runt motivet. Det var lite hur jag tänker på med det här med
fotograferingen.


Ha det gott!




9 kommentarer:

  1. Riktigt vackra bilder och fina tips :)
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  2. HJÄRTLIGT TACK FÖR ETT FINT INLÄGG. OCH RIKTIGT FINA BILDER, SOM ALLTID. HEJA!

    SvaraRadera
  3. Gud va fint! Bra tips.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och bra tips! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  5. Jättefina bildet och bra tips! kram Nilla

    SvaraRadera
  6. Du tar fantastiskt fina bilder och inspirerar verkligen! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  7. Verkligen fina bilder har du! Och goda tips också :)

    SvaraRadera
  8. Amatör skriver du. En synnerligen bra sådan säger jag då! Var går gränsen? Är det en utbildning som krävs? Kanske? Det kvittar. I mina ögon skulle du lätt kunna jobba som fotograf!

    SvaraRadera

Blir glad över din kommentar♥♥♥