9 mars 2010

Design by House number 15


Jag har gjort en egen lampa!!

Härom dagen när jag var hemma hos mamma och rotade på hennes vind, hittade jag en förskräcklig  ful lampskärm. Denna lampskärm med ett rostbrunt sammetstyg och 10cm lång frans, var mycket populär på
70-talet. Vad i himmels friden spar man på denna fula skapelse, men jag fick en idé. Jag gör en lampa á la 2010-talet istället, man ska faktiskt återvinna så mycket som möjligt.



Jag slet bort det förskräckliga tyget och virade sammetsband runt stomen. I mina gömmor hade jag en svart tygsladd, som jag inhandlade i somras, som nu kom till användning. Så bra...

Vips så har jag en ny och 2010-tals lampa!


Kram på er!!



22 kommentarer:

  1. Wow, gud så läcker lampan blev :-) riktigt,riktigt snygg.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Du är duktig du!!
    Jättesnyggt.
    Tänk vad kul det kan vara att åtranvända galam slitna saker.
    Kram kram Lina

    SvaraRadera
  3. Vilken bra ide du fick och den blev ju riktigt läcker och modern :)

    SvaraRadera
  4. Cool! Jag är också på jakt efter lampskärmsstommar, men det verkar vara fler än jag som har det målet, för hittills har det gått trögt. Bra att ha en vind att hämta ifrån då!

    SvaraRadera
  5. Häftigt!
    Jag ser framför mig hur den såg ut innan du tog hand om den. Den passar verkligen in i ett hus 2010!
    Kram Therése

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat! Den blev verkligen jättesnygg!!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Så otroligt läcker!!! Hm..vilken ide du gav mig nu..tihi..

    Varmaste kramarna Elin

    SvaraRadera
  8. Lampan blev jätte häftig. Jag har funderat på att göra en lampa med tyll som man ser i vissa inrednings tidningar, tycker de är så söta.
    Krukorna i min trädgård har jag köpt färdiga de flesta, gjorde en stor som blev jätte bra men kan inte flytta den vikten på en hemma gjord är to mutch tyvärr, men den får stå där den står. Ljusstaken har jag gjort själv. Brukar anv frigolit.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Hej - hittade hit via Tallbacken - vilken mysig blogg!

    Och vilken urläcker lampa!!!

    Nu skall jag kika runt lite mera hos dej - ha det gott!

    Hälsningar från Camilla på Holm

    SvaraRadera
  10. Vad fin den blev! smart att linda sammetstyg om.Kul när man hittar nått gammalt som man kan göra om.Kram!

    SvaraRadera
  11. Heej!

    Wow! Men den var ju fräsig!!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. oh en snygg 2010 lampa dessutom.
    Riktigt läcker! Det e bra med återvinning!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Meeen duktiga du!! Vilken kanonidé, lampan blev superdupersnygg!! Imponerad!:-)

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  14. Kändis? *hihi* inte tror jag deeeet inte... *blink, blink*.

    Vilken fantastisk idé du kläckte! Suuuuper duper snyggt! De där kan du nog tillverka på löpande band och ta dyra pengar för...
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  15. Men du vad snyggt!! Vilken bra idé! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  16. Så fräck,jag stod precis och tittade på en sådan skaplese idag(loppis).Jag är också nämligen väldigt sugen på att prova göra en skärm själv. Jag var lite inne på en crazy variant med bollfrans och coolt tyg. Får se om jag får ä...ur vagnen=)Hade Annica

    SvaraRadera
  17. Härligt fin den blev, formen var riktigt snygg. Jag har en gammal lampstomme och nu fick jag inspiration. Den är visserligen rak i formen men det är ändå värt ett försök!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  18. SÅ läckert! Snyggt med det svarta! Tack för din fina kommentar hos mig!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  19. Lite småleende konstaterar jag av din beskrivning att vi hade en likadan lampa när jag var barn. Var nog standard i de flesta hem har jag en känsla av. Jag tror nästan att min mamma har den lampan kvar fortfarande...

    Ha en skön fredag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  20. Wow, den blev ju ursnygg, vilken bra idé!!

    SvaraRadera
  21. Sådär hade jag också tänkt göra med en lampa, men min sambo hann slänga den innan jag kom igång!!!
    Men nu ska jag nog åka på loppis och hitta några gamla fula lampor och ge dem ett ansiktslyft... Tack för att du påminde mig om att lampor inte alltid behöver kosta skjortan :)

    SvaraRadera
  22. A house number plaque is a small sign, usually affixed to the front of a house, giving the numerical street address. It may also show the homeowner's last name or the name of the street, although a sign like that could technically be considered a house sign and not a house number plaque.

    SvaraRadera

Blir glad över din kommentar♥♥♥